پژمانبلاگ
شنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۸۶
پرسپولیس در امارات
بالاخره بعد از کش و قوس فراوان، فیلم "پرسپولیس" در مجموعه سینماهای سینه استار امارات اکران شد. مدتی قبل این فیلم در لیست فیلمهای بعدی نمایش قرار داشت ولی ناگهان نامش از روی وبسایت حذف شد تا اینکه آخرهفت گذشتهه بدون مقدمه فیلم را اکران کردند و ایرانیان مشتاق و کنجکاو به سوی سینماها سرازیر شدند.
اینکه فقط سینه استار این فیلم را نمایش می دهد و گراند سینما از اجرای آن خودداری کرده خودش قابل تامل است که احتمالاً به خاطر مدیریت ایرانی گراند سینماست، همان سینمایی که بعد از کلی تبلیغات، از نمایش فیلم سنتوری منصرف شد.
این بده بستانهای ایران و امارات برایم جالب است ، سیاست امارات تا اینجا یکی به نعل یکی به میخ بوده و گاهی که یک حالی به ایران می دهد از آن طرف یک حالی هم باید بگیرد. نمایش فیلم پرسپولیس در جشنواره فیلم ابوظبی در سال گذشته باعث شد هیچ خبری از این جشنواره در رسانه های ایران منتشر نشود. نمایش این فیلم در سینماهای دوبی آنهم درست موقعی که ایرانیها برای مسافرت شب عید به دوبی آماده می شوند از آن کارها بود، نمی دانم این فیلم قرار است تا عید روی پرده بماند یا نه ولی اگر در تعطیلات نوروز روی پرده باشد با توجه به اینکه امسال به خاطر کنسرت گوگوش ایرانیان بیشتری در ایام نوروز به اینجا خواهند آمد، می تواند یک اتفاق تاثیر گذار محسوب گردد.

در مورد خود فیلم باید بگویم، هر چیزی دو سو دارد، این فیلم نگاهی است به هر حال یکسویه از زوایه دید یک زندگی به جریاناتی که بعد از انقلاب در ایران به وجود آمده، ولی از قضا این " سو " خیلی ها ایستاده اند که جزئیات داستان فیلم را از نزدیک تجربه کرده اند و با دیدن فیلم خاطرات خوش و ناخوشی برایشان زنده می شود. در لحن داستان اگر هم از نظر منتقدین بزرگنمایی شده باشد، ولی در اصل وقوع اتفاقات، عموماً متفق القول هستند مگر کسانی که "سوی " دیگری ایستاده اند و مایلند همه چیز را سیاه و سفید ببینند.
دوست داشتم از آن " سو " هم انیمشنی ببینم که به دغدغه روزمره آدمها می پرداخت، آدمهایی که در سالهای اول تغییر حکومت ایران، غیر از فکر جنگ،عاشق می شدند، تفریح می کردند و به موسیقی ممنوع گوش می دادند. تمام هنرمندانی هم که اینها را در زمان خودش فیلم کرده اند آنموقع محدود بوده اند و امروز هم نگاهشان تغییر کرده و در نتیجه اجازه کار ندارند.

پرسپولیس فیلم ماندگاری نیست، چون تنهاست می درخشد، فکری است که فرصت بیان شدن پیدا کرده ولی همینکه بیان شده، غنیمت است

برچسب‌ها: ,

1 Comments:
Anonymous ناشناس said...
ممنون از اطلاع رسانی.
این هم لینک سینما های سری سینه استار از برای تشکر از شما.

http://movies.theemiratesnetwork.com/showtimes.php