پژمانبلاگ
چهارشنبه، مهر ۱۱، ۱۳۸۶
Middle East International Film Festival
حدود چهارماه پیش خبر فستیوال فیلم ابوظبی را در همین وبلاگ نوشته بودم امروز خبرهای جدید و تکمیلی آنرا می نویسم.
اول اینکه این فستیوال تغییر نام داده و نام پرمسئولیتی برخود نهاده و آنهم "فستیوال فیلم خاورمیانه" است. اینکه سیاستهایش چیست و به چه سمتی می خواهد برود را هنوز نمی دانم و صبر می کنم ببینم این اولین سال چگونه برگزار می شود. اجالتاً چند خبر کوتاه راجع به آن اینکه:
با اینکه یازده روز بیشتر به برگزاری فستیوال باقی نمانده، وب سایت ضعیفی دارد و هنوز اطلاعات کاملی در آن یافت نمی شود ولی همین چند روز پیش فیلمهای بخش مسابقه و خارج از مسابقه معرفی شدند که فیلمهای خوبی در آنها یافت می شود و نکته قابل توجه در نام فیلمها، حضور فیلم پرسپولیس مرجانه ساتراپی در بخش مسابقه این فستیوال است که برای من کمی بو دار است. درست است که بعضی فیلمهای بدون مجوز ایرانی در جشنواره دوبی به نمایش درآمد ( مثل "یک شب" نیکی کریمی که هنوز مجوز پخش ایرانش را نگرفته ) ولی دولت امارات به طور کلی با سیاستهای فرهنگی ایران هماهنگ است و می شود گفت به عنوان یک دوست و همسایه خیلی در امور فرهنگی ایران دخالت نمی کند، کما اینکه فیلم " سنتوری " مهرجویی با وجود اعلام قبلی نتوانست در دوبی به روی پرده بیاید و بهانه مسئولین امارات هم وجود صحنه های مصرف مواد مخدر در فیلم بود.
ولی نشان دادن فیلم پرسپولیس در یک جشنواره رسمی که نام خاورمیانه را یدک می کشد و کنارگوش ایران است، جای بسی تامل دارد، حالا جالب می شود اگر جایزه هم بگیرد.
اینها می تواند نشانه هایی از تغییر شیوه برخورد امارات با ایران باشد که مدتی است شروع شده و آرام آرام تاثیراتش را در قوانین امارات و لحن اخبارشان درباره ایران می بینیم.
خبر حضور این فیلم در جشنواره در حد فایل پی دی افی است که کنار سایت گذاشته شده و فیلمهای مسابقه و خارج مسابقه را معرفی کرده، برای اطمینان صد در صد از حضور فیلمها باید تا وقتی که برنامه زمانی نمایش فیلمها در سایت گذاشته می شود صبر کرد.
اینطور که تا به حال در سایت اعلام شده ارزانترین بلیط جشنواره دویست دلار است که با این حساب به وسع ما نمی رسد تا ابوظبی برویم اینهمه هم پول بدهیم. اگر بلیط ارزانتری داشتند که من هم می توانستم بروم برایتان مفصل خواهم نوشت اگرنه به همین اطلاعات وبسایتی بسنده کنید.
پی نوشت:
امروز 4 اکتبر برنامه نمایش فیلم ها و خرید بلیط در سایت گذاشته شد. ارزانترین بلیط 200 دلار است ولی نه برای یک فیلم بلکه کارتی است که برای دیدن تمام فیلمها استفاده می شود. غیر از آن دو نوع کارت دیگر هم فروخته می شود که با آنها در افتتاحیه و اختتامیه هم می توان حضور داشت. مراسم اصلی در امارات پالاس ابوظبی برگزار می شود که شنیده ام یکی از مجلل ترین هتل های خاورمیانه است. با این حساب اگر کسی بلیط بگیرد باید وقت بگذارد و چند فیلم را در ابوظبی ببیند که این برای من غیرممکن است ولی جهت اطلاعتان این پی نوشت را هم نوشتم. در ضمن فیلم پرسپولیس دوشنبه هفته آینده ساعت چهار و نیم بعد از ظهر به نمایش در می آید.