پژمانبلاگ
دوشنبه، خرداد ۱۴، ۱۳۸۶
بعد از اینکه شنیدیم و خواندیم شهر ابوظبی پایتخت امارات، در حال ساخت موزه " لوور ابوظبی " و " گوگنهایم ابوظبی " و اتمام آنها تا سال 2012 است، در فستیوال کن امسال اعلام شد، فستیوال فیلم ابوظبی امسال از 12 تا 17 اکتبر در ابوظبی برگزار می شود.

اینطور که از شنیده ها داخل امارات بر می آید، ابوظبی می رود که تا پنج سال دیگر به بزرگترین و معتبرترین مرکز فرهنگی و هنری خاور میانه بدل شود. قبلاً هم نوشته بودم که چیزی که در دبی و به طور کلی امارات کمبودش به شدت احساس می شود نبود فرهنگ و هنر و تاریخ معتبر است و از دو سال پیش حرکتهایی مبنی بر واردات فرهنگ و هنر به این کشور به چشم می خورد که البته بیشتر در حوزه شهری دوبی بود ولی در چند ماه گذشته خبرهایی مثل خبرهای بالا و سرمایه گذاری عجیب و غریب شهر ابوظبی روی بخش هنری، این را تداعی می کند که قرار است تمام فعالیتهای معتبر هنری خاور میانه در ابوظبی متمرکز باشد. خرید یک میلیاد دلاری نام لوور و قراردادی مبنی بر نمایش آثار لوور به طور دوره ای در ابوظبی،درخواست از بهترین معماران زنده جهان برای ساخت ساختمانهای موزه ها و مراکز هنری از جمله اپرای بزرگ ابوظبی، نشان از این دارد که کشور امارات به این نتیجه رسیده که فقط با پول و جذب توریست و مهاجر نمی تواند رو به جلو حرکت کند، جمعیت جدید احتیاج به هنر دارد تا فرهنگش را خودش بسازد، حالا که هنری در سطح بین المللی در امارات وجود ندارد، مجبور به وارد کردن آن و تزریق آرام آرام آن به لایه های جمعیتی هستند و به نظر می رسد مشاوران بسیار کارکشته ای برای اینکار در اختیار دارند و از هیچ هزینه ای هم دریغ نمی کنند.

با این دیدگاه احتمالاً فستیوال فیلم ابوظبی در چند سال آینده – وشاید همین امسال- گوی سبقت را از فستیوال نوپای فیلم دوبی خواهد ربود و باز احتمالاً تقسیم کاری بین این دو فستیوال انجام خواهد گرفت، مثلاً اینکه فستیوال ابوظبی جهانی باشد و فستیوال دوبی متمرکز بر آسیا. البته اینها همه پیش بینی های شخصی است و باید چند ماه صبر کنیم ببینیم امسال چه اتفاقی در فستیوال فیلم ابوظبی می افتد همان موقع بیشتر راجع بهش خواهم نوشت.


خبر بعدی اینکه نمایشگاه نقاشی افشان کتابچی در گالری "بی21" * تا 15 ژوئن در دبی برپاست. اگر دومین نمایشگاه کانسپت یا هنرهای مفهومی ایران رفته اید و یادتان باشد، یک کار خیلی بزرگ بود و جلب توجه می کرد و آنهم نصب دستگاه نقاله چمدان بر فرودگاه در یکی از سالن های موزه هنرهای معاصر ایران بود که خالی می چرخید و فیلم کشته شده گان هواپیمای ایرباس در خلیج فارس از تلویزیون سالن پخش می شد. آن کار ، کار خانم افشان کتابچی بود که در ایران بیشتر با کارهای اینستالیشن و کانسپت شناخته شده. البته من شخصاً کارهایی که از او دیده ام را کمی تیره می دانم و خیلی با روحیه ام سازگار نیست ولی این نمایشگاه نقاشی در دوبی به نام "شبهای حرمسرا" به نقاشی هایی از زنان قاجار می پردازد که به خاطر تمرکز موضوعی نمایشگاه، امکان نمایشش در ایران نیست و قبل از دوبی در امریکا و آلمان نمایش داده شده. من خودم هنوز وقت نکردم نمایشگاه را ببینم ولی گفتم شاید برای دوبی ای ها دیدنش جالب باشد.

*B21 Gallery: Tel: 04 3403965
2 Comments:
Anonymous ناشناس said...
ایول ایول داش پژمان ایول ! !

با و بی سفرنامه جالب است
یک چیز جالب در مورد پست های قبلی شما این است با وجود اینکه جوان هستید مطلب زیادی در مورد ماشین و اتومبیل نداشتیدشاید برای بعضی ها شرایط خرید و قیمت و عمر مفید اتومبیل و مخارج ان جالب باشد

Blogger نازنین said...
مرسی از بابت اطلاعات.
به نظر من شیوخ اماراتی خیلی خیلی بهتر از سایر کشورهای عرب برنامه ریزی و اجر میکنن.
کلا آدمهای آرومتر با مغزهای باز تر هستن.(یا حداقل سعی میکنن از مغزهای باز استفائه کنن)