پژمانبلاگ
دوشنبه، تیر ۲۵، ۱۳۸۶
خب، داستان دو پست قبلی – که یکیش پاک شد- فعلاً از نظر من تمام شده است و قصد ندارم این آش شور را بیشتر هم بزنم. از تمام خواننده هایی که برای هر دو مطلب کامنت گذاشتند بسیار ممنونم. این ماجرا باعث شد که من خیلی چیزها یاد بگیرم و نیمی از این آموخته ها را مدیون کامنتها هستم، امیدوارم جنبه های مثبتی هم برای طرف مقابل داشته باشد. نوشته ای که پاک شد تاثیرش را داشت و حذف کردنش نیزجنبه های مثبتی داشت که علی رغم نظرات مخالف هنوز از حذف آن پشیمان نیستم ولی از همه بسیار تشکر می کنم.

بگذریم...

مدتی که کمتر نوشتم ، بیشتر خواندم و چند فیلم دیدم که به روال همیشگی به معرفی این چند فیلم می پردازم.

Scoop
آخرین فیلم وودی آلن که مثل همه فیلمهایش روان و سرراست و قصه گو است. در مقایسه با " امتیاز نهایی " باید بگویم که قدرت آن به این می چربد ولی نگاه طنز وودی آلن به مرگ و داستان جذابش، باعث شده که فیلم به یکبار دیدن بیارزد. این اسکارلت جوهانسون دارد کمی کلیشه می شود. چند فیلم است که نقش دختران لوند و اغوا کننده را بازی می کند. گرفتگی صدایش مظلومیتی به شخصیتش می دهد که این قابلیت را برایش فراهم کرده که هم گول بزند و هم گول بخورد، به همین خاطر بیشتر کارگردانها از همین پارامترها استفاده می کنند و کم و بیش به ورطه تکرار افتاده.

Apocalypto
آخرین فیلم مل گیبسون که به زبان "مایا"* یی ساخته شده و با زیر نویس اکران شد. مفاهیم بدوی اجتماعی از قبیل تجاوز، فرار، عشق، انتقام و فداکاری در قالب داستانی که در قبیله مایا می گذرد تعریف شده. جالب است که بدانید فیلمنامه را مل گیبسون به همراه فرهاد صفی نیا که یک ایرانی مقیم آمریکا و دوست مل گیبسون است نوشته است و این ایرانی تنها ایرانی ای نیست که در این پروژه همکاری کرده. کامی عسگر صدا گذار فیلم هم ایرانی است که برای همین فیلم کاندیدای جایزه اسکار هم شد.
یکی از جذابیت های دو فیلم آخر گیبسون ( مصائب مسیح و آپوکالیپتو ) زبانهای نامتعارف فیلم است که جنبه تبلیغاتی پیدا کرده و مردم را شده حتی از روی کنجکاوی به دیدن فیلم ترغیب می کند. معتقدم اگر زبان فیلم انگلیسی بود ، آنقدرها هم کار بزرگی به نظر نمی رسید ولی با این زبان ، همه چیز در فیلم درشت نمایی می شود. در اینکه مل گیبسون در همه کارهایش توجه اصلی را به انسان گرایی و مفاهیم انسانی می دهد شکی نیست و همین، اصلی ترین دلیلی است که دوست دارم فیلم هایش را ببینم ولی یا خودش یا مشاورانش خوب بلدند کاری کنند که فیلم خودش برای خودش تبلیغ باشد که البته این هم هنر است. نهایت اینکه فیلم را دوست داشتم ولی نه آنقدر که فکرش را می کردم.

* مایا تمدنی است بسیار قدیمی در محلی بین قاره های آمریکای شمالی و جنوبی فعلی، هرم "چیچن ایتزا" که جدیداً جزو هفت عجایب جدید معرفی شد، ساخته همین تمدن است.
معرفی فیلم ها ادامه دارد...

برچسب‌ها:

1 Comments:
Anonymous ناشناس said...
salam man in film ra 6mah pish didam(APO.). bad az an sad bar khoda ra shokr kardam ke dar in roozha be donya amadeham va na dar an zaman