پژمانبلاگ
پنجشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۶
Paris 5

دو محله دیدنی در پاریس:



محله " مُن مارت "¹ در پاریس که به محله نقاشان هم معروف است، روی یک بلندی واقع شده و کلیسایی بزرگ در بلندترین ارتفاع آن بلندی، نظاره گر شهر است.
این محله که تا نیمه های شب پذیرای توریستهایی از سراسر دنیاست، زمانی اقامتگاه روشنفکران و هنرمندانی بوده که در پاریس زندگی می کردند. کوچه پس کوچه های شیب دار و پیچ در پیچش پر است از رستورانهایی با موسیقی زنده و فضاهای متفاوت. مغازه ها اکثراً یادگاری فروشی اند و مغازه دارها، غیر از فرانسه و انگلیسی، اسپانیولی شکسته بسته هم حرف می زنند. توریست اسپانیولی زبان در این محله زیاد دیدیم. کاباره مولن روژ یکی از قدیمی ترین کاباره های پاریس هم نزدیک همین محله قرار دارد و کل محله آخرشب ها کمی نا امن به نظر می رسد. در تمام پیاده روها نقاشان کنار خیابان نشسته اند و برای کشیدن تصویر یا کاریکاتورت، 20 یورو طلب می کنند.این قسمت بر خلاف پاریس پنج که پاتوق خود پاریسی هاست، پر از توریست هایی که چند روزی به پاریس آمده اند، به همین خاطر اصالت محله با شلوغی غریبه ها کمی خدشه دار شده. مغازه دار ها تا آنجا که بتوانند به توریستها گران می فروشند ولی چانه هم می پذیرند.

در پاریس چهار و در انتهای خیابان ریولی و شمال ایستگاه مترو " سن پل " ، محله ای قرار دارد به نام" پلتزل" ² که در حال حاضر بیشترین یهودیان ساکن پاریس در آنجا زندگی می کنند و به محله یهودیان هم معروف است. قدیمی ترین خانه های پاریس در این محله قرار دارند، خانه هایی از قرن 13 و 15 میلادی که هنوز هم مسکونی هستند. اینجا توریستهای کمتری دیده می شوند و آنها هم کسانی هستند که بیشتر اهل دیدن مردم اند تا جاهای دیدنی. دومین و آخرین ساندویچ بسیار خوشمزه و به یاد ماندنی کل این مسافرت را در این محله خوردم که ساندویچ فلافلی بود که یهودیان درست می کنند. در این محله هر پنجاه قدم ، یک رستوران یافت می شود که پنجره ای رو به بیرون دارد و این فلافل مخصوص را می فروشد . انواع سس هایی که با سبزیجات درست شده اند و دو حلقه بادمجان سرخ کرده ، چیزهایی هستند که غیر از فلافلی که می شناسیم لای یک نان عربی قرار می گیرند و ساندویچی گرد و بزرگی پدید می آورند که در نهایت سیری، نمی توانی از خوردنش صرف نظر کنی. ( اولین ساندویچ خوشمزه سفر، کباب ترکی ای بود که در برلین خوردم و هنوز که بهش فکر می کنم بزاق دهانم ترشح می شود ).

در این محله پلتزل مردان همجنس باز هم مرکزیت دارند و اغلب بارها و دیسکو های این محله پاتوق آنهاست که البته ما چون در روز آنجا را دیدیم چیز خاصی غیر از چند نشانه ندیدیم.


1:Montmartre

2:Pletzel

برچسب‌ها: