پژمانبلاگ
یکشنبه، فروردین ۱۹، ۱۳۸۶
Metz




شهر کوچک متز ( با تلفظ آلمانی ) یا مس ( تلفظ فرانسوی ) ، با 303000 نفر جمعیت، واقع در شمال شرقی فرانسه، مرکز استان لورن و یکی از قدیمی ترین شهرهای مهم فرانسه است. قدیمی ترین کلیسای فرانسه در این شهر واقع است که بین سالهای 380 تا 395 بعد از میلاد به عنوان ورزشگاه رومی ها ساخته شده و در قرن هفتم تبدیل به کلیسا شده است. آجرهای قرمز که به صورت نواری افقی در دیوار به کار برده شده اند، از نشانه های معماری رومی بوده که هنوز کاملاً سالم و مشهودند.

تمام کوچه پس کوچه ها سنگفرش و رنگ غالب شهر، زرد پررنگ ولی رنگ و رو رفته ای است که با تابش نور خورشید به طلایی می زند، هوای شهر بیش از اندازه تمیز است، برای هر نفر، بیست و پنج متر مربع فضای سبز وجود دارد که به این علت، لقب گرین سیتی را هم یدک می کشد.

متز به خاطر دانشگاه بزرگی که دارد، فضایی کاملاً دانشجویی به خود گرفته و خارجی هایی که در شهر دیده می شوند عمدتاً دانشجو هستند. بسیار سخت است کسی را پیدا کنی که انگلیسی بلد باشد ولی اغلب اهالی، آلمانی می دانند و این، هم به خاطر نزدیکی به آلمان و هم به خاطر الحاق این شهر به آلمان طی دو دوره تاریخی است. اول به مدت 47 سال در سالهای 1871 تا 1918 و دیگری طی جنگ جهانی دوم بین سالهای 1940 تا 1944.

از مرکز شهر به هر جا که بخواهی بروی پنج تا سی دقیقه پیاده راه است، به همین خاطر شهر احتیاجی به مترو ندارد، فقط اتوبوس حمل و نقل شهری را انجام می دهد.
به علت تمرکز دینی متز در طول تاریخ، کاتدرال یا کلیسای جامع بزرگی در شهر واقع است که از معروف ترین کاتدرال های فرانسه به شمار می رود و حضور پاپ ژان پل دوم در سال نود و یک، بر این اعتبار صحه گذاشت.

شهر با اینکه کوچک است ولی به خاطر قشر دانشجو خیلی زنده به نظر می رسد، شبها با اینکه کوچه ها خلوت هستند ولی ذره ای احساس نا امنی نمی کنی. ساکنین اغلب در طول روز به هم بر می خورند و خوش و بش می کنند. کافه ها و بار ها همیشه پر از آدم است. بیشتر مارک های معروف در متز شعبه دارند حتی فروشگاه لوازم خانگی " آیکیا" که اندازه ساختمانش، از بیرون به اندازه شعبه دبی - که خیلی بزرگ است- به نظر می رسید، در و دیوار پر از پوستر نمایشگاه و کنسرت و تئاتر است.
تمام اینها به اضافه رنگ شهر، فضایی گرم و زنده را درست کرده که من شخصاً اصلاً انتظار آن را نداشتم، بعد از پنج روز گشت و گذار در گوشه کنار شهر و قدم زدن در کوچه پس کوچه های متز، لحظه ای از دیدن شهر و آدمهایش که به طور تیپیکال فرانسوی هستند، خسته نشدم.
عکسها از نیکات

برچسب‌ها:

2 Comments:
Anonymous ناشناس said...
salam.saytetoon kheyli jaleb bood kolisho khoondam.be man sari zadin khoshhal misham.
www.pedrami.persianblog.com

Anonymous ناشناس said...
salam
yek chizi ra yadeton rafteh darbareh metz benevisin ke mardomesh shadidan nejad parast hastan va khili ba araba va mosalmona badan in ja araba dar yek goshe ba tadbir dolati gharar daran va kolan chiniha va siyaha va har chi khareji kaleh siyah shahre zibaei ast ama mardomesh khili zed kahreji be har hal khili sayte jalebi darin merci az shoma