پژمانبلاگ
دوشنبه، آبان ۰۸، ۱۳۸۵
عمان 6
چند نکته پراکنده از مسافرت:

- در صلاله فقط دو هتل پنج ستاره وجود دارد که قیمتهای هر دو دو سوم همین هتل ها در مسقط و نصف قیمت همین هتل ها در دوبی است ولی رستورانها و خدمات جانبی اتاقها مثل اینترنت، به اندازه همه هتلهای اینچنینی گران است.
- رانندگی در عمان کمی مثل رانندگی در تهران ولی ترافیکش بسیار روان و بدون استرس بود، وقتی به دوبی رسیدیم احساس شلوغی مطلق بهمان دست داد چون تراکم ماشینها نزدیک سه برابر شد.
- فضای خیابانهای شهر صلاله شبیه شهرهای شمالی ایران بود یا حداقل من را یاد این شهرها انداخت، معماری اش هم به بارزی و پررنگی مسقط نبود ولی آنجا هم خانه ها به سبک معماری عربی عمانی ساخته شده بودند ولی می توانم بگویم کمی رقیق تر.
- در هیچکدام از دو شهر ساختمان بلند جلب توجه نمی کرد، اگر هم بود آنقدر کم و پراکنده بود که به عنوان یک پارامتر مشخص در ذهنت نمی ماند.
-مسجد سلطان قابوس در مسقط سومین مسجد بزرگ دنیاست و معماری بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد. اگر گذرتان به آن افتاد به رواق های بیرونی در حیاط که هر کدام به یک سبک معماری تزئین شده اند توجه کنید.کاشی گری ایرانی، مرمر تراشی هندی ، نقوش اسلامی حجاز و سنگ و طلای تیموری، هر کدام با بهترین کیفیت اجرا شده اند.
- جمعیت کل کشور عمان حدود سه میلیون و یکصد نفر و مساحتش 212460 کیلومتر مربع و سن متوسط مردم 19.3 سال است که جوانترین کشور شبه جزیره عربستان محسوب می گردد.
- به نظرم آمد سلطان قابوس آدم بی عرضه ای است، چون اگر کمی درایت داشت با این مساحت و چنین موقعیت جغرافیایی کاری می کرد که اصلاً جایی مثل دوبی به وجود نیاید، دوبی از هیچ چیز همه چیز به دست آورده ولی عمان را اگر فقط همین دو شهر مسقط و صلاله فرض کنیم، همه چیز دارد و هیچ بهره ای نمی تواند از آنها ببرد. جدیداً هم که بحرین با مساحتی کمتر از جزیره قشم دارد رقیب دوبی می شود، اصلی ترین درآمدشان هم توریست است.
- ساعت جزر و مد اقیانوس هر روز با روز قبل متفاوت بود که من این را نمی دانستم، روز اولی که صلاله بودیم بیشترین حد بالا آمدگی آب ساعت 11 صبح و روز دوم ساعت 8 صبح بود، من که همیشه فکر می کردم مد آب فقط در شب اتفاق می افتد، حالا نه تنها در روز بود بلکه متغیر هم بود. تغییر ساحل هم بین بیشترین حد و کمترین حد آب، حدود سی متر بود که در خلیج فارس هم اینقدر ندیده بودم.
- عمان و امارات اختلاف ساعت ندارند.
- صَلاله با فتح ص خوانده می شود، آن سُلاله که شنیدید با سین است و به معنی نطفه.- فعلاً همین.

برچسب‌ها: