پژمانبلاگ
یکشنبه، آبان ۱۹، ۱۳۸۷
اجرای زنده اپرا از متروپولیتن در دوبی

اپرای متروپولیتن نیویورک در اقدامی قابل تحسین، امکانی را برای علاقه مندان به اپرا در سراسر جهان فراهم کرده تا اپراهای اجرایی در این سالن را به طور زنده با کیفیت صدا و تصویر بسیار بالا در کشور خودشان مشاهده کنند. به این ترتیب اپرایی که در یکی از بهترین سالنهای اپرای جهان اجرا می شود، برای حدود سی کشور به صورت زنده و در سالن تئاتر شهر خودشان پخش می شود تا بار دیگر تکنولوژی به کمک هنر بیاید و علاقمندان اپرا را در سراسر جهان راضی نگاه دارد.


با استفاده از این امکان، سالن تئاتر مدینت جمیرا در دوبی دیشب اپرای "دکتر اتمیک" جان آدامز را روی پرده بزرگ و با کیفیت بسیار بالا از نیویورک پخش کرد و تجربه دیدن آن اگر چه به پای حضور در سالن متروپولیتن نمی رسید، ولی غنیمتی بود که نمی توان نادیده اش گرفت.

به خاطر اختلاف ساعت در کشورهای مختلف، زمان اجرا در نیویورک طوری است که مناسب پخش در اروپا و آمریکا باشد ولی برای کشورهای شرقی کمی دردسر ساز است و در این خط زمانی دوبی در آخرین خط امکان پخش قرار داشت. اپرای سه ساعت و نیمه "دکتر اتمیک" از ساعت ده شب در دوبی آغاز شد و تا یک و نیم نیمه شب ادامه داشت. با وجود خواب آلودگی شدیدم قبل از اجرا، آنقدر انرژی اجرا زیاد بود که در تمام مدت نمایش لحظه ای چشم برهم نزدم، ضمناً این را هم بگویم که این اولین اپرایی بود که در عمرم به صورت زنده دیدم و شاید به همین خاطر کمی هم هیجان زده باشم.

نکته قابل توجه، جمعیت بسیار کمی بود که به سالن آمده بودند، سالن چهارصد نفری مدینت تی اتر، شاید به زحمت پنجاه-شصت بیننده داشت. البته اطلاع رسانی ضعیف و مدرن بودن خود اپرا هم مزید بر علت بوده حتماً.

کار بعدی از همین سری که در Madinat Theatre ساعت ده شب به صورت زنده از نیویورک پخش خواهد شد، 22 نوامبر و اپرای "محکومیت فاوست" هکتور برلیوز است که با رهبری جیمز لیواین اجرا خواهد شد.

در دوبی تا به حال اپرایی در این سطح اجرا نشده و به نظر نمی رسد به این زودی ها هم اجرا شود چون هنوز فضا برای اجرای آن مناسب نیست، یعنی هنوز درخواستی از سوی مردم برای چنین برنامه هایی نیست. با این حال می دانم هستند بسیاری از ساکنان دوبی، ایرانی و غیر ایرانی که مشتاق دیدن اجرایی در این سطح باشند. اگر چنین است از من داشته باشید که بلیط صد درهمی این اجرا بسیار به قیمتش می ارزد.

لینک:

مشخصات برنامه های Met Opera HD Live ( پخش زنده اپرای متروپولیتن )

سایت Madinat Theatre و برنامه های دیگر آن

برچسب‌ها: , , ,

1 Comments:
Anonymous ناشناس said...
man hamishe mikhoonam inja ro vali comment emizaram, kheilikhoobe etelaatet.