پژمانبلاگ
چهارشنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۸۶
Gonu Cyclone
شایعات مربوط به خرابی های گردباد گنو ( با ضم گاف ) در شبه جزیره عربستان، جلوتر از خود گردباد به دوبی رسید و فضای نگران کننده جالبی پدید آورد.

دیروز از دهان مردم کوچه و بازار در دبی می شنیدی که با رسیدن طوفان به دوبی طی آخر هفته، جزایر مصنوعی ساخت این امارات، به زیر آب خواهند رفت و خانه های کنار ساحل خراب خواهند شد، در خبر دیگری هم خواندم طوفان گونو ظرف چند روز به تهران خواهد رسید!
گویا برعکس خود طوفان که هر چه پیش می رود از شدتش کم می شود، موج شایعاتش هر چه دورتر می شود قوی تر و مخرب تر پیش می رود.

و اما اصل ماجرا:

گردباد گنو در نتیجه گرم شدن آب اقیانوس هند پدید آمده و از سمت جنوب شرقی عمان به سمت عمان و سپس جنوب شرقی ایران پیش می رود، این طوفان از زمان ثبت طوفانها در سال 1945 تا به حال قوی ترین طوفان در این منطقه بوده و قبل از رسیدنش به عمان در روز گذشته ، از درجه پنج که قوی ترین درجه طوفان است، برخوردار بود ولی با رسیدنش به سواحل شرقی عمان یک درجه تقلیل پیدا کرده و وقتی فردا وارد سواحل جنوب شرقی ایران شود درجه آن سه خواهد بود که کمی بیشتر از طوفانهای شدیدی است که در اثر تغییر فصل در این منطقه پدید می آید ولی به خاطر آماده نبودن سواحل ایران، کمی خسارت در این منطقه دور از انتظار نیست ولی تحت هیچ شرایطی امکان ندارد که به تهران برسد، بی خود هیجان انگیزش نکنید.

عمان از دیروز تعطیل رسمی است وفرودگاه مسقط از دیشب بسته شده و بسیاری از ساکنان شهرهای ساحلی عمان به سمت امارات آمده اند. امروز اولین برخوردش با سواحل عمان صورت گرفته که تا فردا هم ادامه خواهد داشت و بعد از آن از روی دریای عمان وارد ایران خواهد شد.
شهرهای شرقی امارات مثل فجیره کمی متاثر از طوفان خواهد بود ولی پیشروی طوفان رو به غرب از جمله دوبی نخواهد بود با این وجود پلیس دوبی و بیمارستانها آماده باش کامل اند و امشب و فردا کمی بارندگی با هوای گرم بالای چهل درجه خواهیم داشت که از ابرهای جدا شده از گردباد به وجود می آیند ولی قرار نیست خانه ها زیر آب بروند. البته یکی از نکات هیجان انگیزی که همیشه درباره اش بحث می شود این است که اگر طوفان شدیدی در خلیج فارس بیاید چه بلایی سر این جزایر ساخت بشر که خانه هایش بسیار گران هستند و ساکنان فاز اولش زندگی را در آن شروع کرده اند خواهد آمد و تا به حال جواب کارشناسان این بوده که عمق خلیج فارس برای پدید آمدن عواملی مثل سونامی، کم است و موقع ساخت این پروژه ها به تمام اینها فکر شده. اجالتاً اینبار که شایعه بود تا ببینیم دفعات بعدی چه می شود.

تنها اثر ملموس این گردباد در دبی – غیر از تغییر قیمت نفت که ناملموس بود – تغییر قیمت ماهی تازه در چند روز آینده است چون سه چهارم ماهی های دوبی از عمان می آید و این در حالی است که از دو روز پیش تمام کشتی های ماهیگیری عمان در بندر مانده اند.

نکته آموزشی کنکوری اینکه کلمه گنو در زبان مالدیوی به معنی کیفی است که از برگ نخل درست می شود.
3 Comments:
Anonymous ناشناس said...
Salam

man ye nokteye amoozeshi e dige ham ezaafe konam:

Tsunami ye moje bozorg e ke faghat dar asar e Earthquake ya harekate zamin zire ab be vojood miad va rabti be toofan o ina nadare.

amma in ke eshare kardin ke omgh va tool o arz e Khalij vase ijaad e moj haye boland hatta too toofan haye shadid kame va az oon nazar moshkeli savahel ro tahdid nemikone doroste

Anonymous ناشناس said...
هادی جان
ممنون از اطلاعاتت

Blogger نازنین said...
ممنون بابت اطلاعات.:-)