پژمانبلاگ
دوشنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۸۶
طوفانهای خلیج فارس
دیروز از یک ناخدا در باره طوفانهای خلیج فارس پرسیدم، گفت بادهای موسمی خیلی دقیق و تقویم دار هستند، آنقدر دقیق که در فصل بهار و تابستان احتیاجی به گوش کردن به پیش بینی هواشناسی نیست.
جریان از این قرار است که از روز اول تا چهل و پنجم هر سال خورشیدی هیچ طوفانی در خلیج فارس نیست، درست روز چهل و پنجم سال، یک باد شدید خلیج را آشفته می کند که مدت این طوفان یا بیست و چهار ساعت است یا چهل و هشت ساعت. بعد از آن هر ده روز یک بار این وضعیت ادامه دارد یعنی روز 55 و 65 و 75 و... تا روز 115 سال دقیقاً هر ده روز طوفان داریم که بیشترشان هم اسم دارند.
از آن به بعد در گرمای تابستان عموماً طوفان و شدید و قابل توجهی نیست تا روز هجده آبان ماه، خیلی جالب است که بدانید همیشه روز هجده آبان یک طوفان مخصوص در خلیج فارس می آید که خیلی هم معروف است، این طوفان فقط ممکن است یک یا دو روز عقب جلو شود ولی وقوعش حتمی است.
جالبتر اینکه ناخدا ها یک تقویم برای خودشان دارند که فقط تعداد روزهای سپری شده را نشان می دهد و هیچ سال و ماهی در آن در کار نیست، مثلاً می دانند امروز روز 187 سال است ولی شاید یادشان نباشد چه روزی از چه ماهی و چه سالی است. فکر کنید اینطوری چقدر سال کوتاه می شود اگر فقط روزهایش را از یک تا سیصد و شصت و پنج بشماری.

این اطلاعات خیلی اندک و از صحبتهای یک ساعته با یک ناخدا به دست آمد و نمی دانم چند درصدش را باید به حساب بزرگنمایی ناخدای پیر بگذارم ولی خودم آنقدر هیجان زده شده بودم که حیفم آمد در وبلاگ ننویسم، سعی می کنم بعداً اطلاعات کاملتری از جمله اسامی طوفانها را به دست بیاورم و نوشته ای کامل تر بنویسم.
1 Comments:
Anonymous ناشناس said...
Thanks for share your new information with us.