پژمانبلاگ
سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۸۶
پریشب همزمان با سفر محمود احمدی نژاد به امارات، آقای هادی سفیر سابق ایران در امارات به گفتگوی خبری شبکه دو دعوت شد و راجع به روابط ایران با کشورهای منطقه خلیج صحبت کرد.
اولین بار بود که صحبت هایش را می شنیدم و نظرات جالبی داد که نشان از تسلطش به مسائل منطقه و به خصوص کشورهای عربی بود. قبل از این مصاحبه، برداشت مثبتی نسبت به او نداشتم و به نظرم آدم منفعلی می آمد ولی بعدش نظرم عوض شد.
یکی از نکات جالبی که گفت این بود که به وجود آمدن دموکراسی در کشورهای عربی و به خصوص عربستان به ضرر ایران و کل دنیا خواهد بود، چون عربها درک درست سیاسی برای به دست گرفتن اختیارشان ندارند و از طرفی عقیده غالب در عربستان عقیده طالبانی است و نظرش این بود که اگر در عربستان انتخابات برگزار شود، طالبان روی کار می آیند و با پول نفتی که دارند پدر دنیا را در می آورند.

نکته بارز دیگری که گفت این بود که زمانی که سفیر ایران در امارات بوده، بارها با اماراتی ها صحبت شده که در ازای سودی که امارات از تجارت ایرانیان در دبی می برد، امارات هم به جای انگلستان و امریکا در ایران سرمایه گذاری کند تا از این طریق سودی هم به ایران برسد و آنها گفته اند: ما حرفی نداریم ولی قوانین سرمایه گذاری خارجی در ایران خیلی دست و پاگیر است. بعد هم کلی از قوانین ساده امارات و به خصوص دبی برای سرمایه گذاران خارجی و وضعیت خرید مسکن در دبی تعریف کرد.
در مورد جزایر هم گفت امارات خیلی مایل نیست برای گرفتن این جزایر شلوغ بازی در بیاورد، شیخ زاید موسس کشور امارات، چند سال قبل در جواب امریکا که گفته بوده اگر می خواهید ما این جزایر را برایتان پس می گیریم گفته بوده: ما خودمان مشکلمان را با ایران حل می کنیم، جزیره ای که چند مرغ در آن زندگی می کنند ارزش ندارد که خون مسلمانان برایش ریخته شود.

البته بعد از مرگ شیخ زاید و روی کار آمدن پسرش به عنوان رئیس کشور امارات، کمی دیدگاه های آمریکایی تقویت شده ولی کلاً نگاه امارات به ایران نگاهی سودمندانه است و مایل نیست این حجم مبادلات تجاری و سود آوری بسیار را با چیزی ارزان تعویض کند، مگر اینکه پیشنهاد عجیب و غریب و غیر قابل پیش بینی ای دریافت کند که به همه سودهایی که از ایران می برد بیارزد. ( این پاراگراف نظر خودم است )

نظر کلی آقای هادی این بود که بیشتر موانع اقتصادی، از طرف ایران ایجاد شده و برای تعامل اقتصادی بهتر با امارات، این ایران است که باید تکانی به خودش بدهد. گفت با سفر دو روزه مشکلات حل نمی شود، مگر اینکه از این سفر بهره برداری های درستی صورت بگیرد. در ضمن این را تائید کرد که از طرف غرب فشار زیادی روی امارات هست تا روند روابطش با ایران را تغییر دهد ولی هنوز چندان موفق نبوده اند.
2 Comments:
Anonymous ناشناس said...
با خوندن این پست من شدیدن به آقای خونه مون افتخار میکنم!چون اون دقیقا این پست شما رو بی اینکه در این دو روز تونسته باشه به هیچ خبری گوش داده باشه یا روزنامه ای خومنده باشه فقط از روی زمان آمد و رفت "دیک چی نی" و "آقا محمود "خودش تحلیل کرد!!!هر خطی از پست شما رو که میخوندم کلی بهش افتخار میکردم!
:)

Anonymous ناشناس said...
ایران هم مثل عربستان آماده دموکراسی نیست.
با این تفاوت که در یک دموکراسی در ایران کسانی رای ماورند که هر چه بیشتر و سریعتر بتوانند در کوتاه مدت رفاه کاذب ایجاد کنند.
یادمان باشه که کروبی با وعده ماهیانه 50000 تومن برای هر ایرانی چه کولاکی کرد و یادمان باشه که احمدی نژاد با وعده آوردن پول نفت سر سفره مردم انتخاب شد.
البته منظورم تایید حکومت فعلی ایران نیست... چیزی که ما لازم داریم یک دیکتاتوری ولی با معیارهای غربیه ...