پژمانبلاگ
پنجشنبه، دی ۲۸، ۱۳۸۵
این اول سال میلادی اجاره خانه ها در دوبی دوباره بحث روز شده، با اینکه قانونی در اول سال ابلاغ شد که هیچ صاحب خانه ای در دوبی حق ندارد بیشتر از هفت درصد اجاره خانه اش را افزایش دهد، شنیده ها حاکی از این است که کمتر صاحب خانه ای از این قانون پیروی می کند و مستاجر هم از ترس اینکه سال بعد صاحب خانه جوابش نکند، نمی رود به مراجع شکایت کند.
از طرفی یک سری از این صاحب خانه های تازه به دوران رسیده، ویلاهای تمیز و نوسازشان را که در محله های خوب دوبی ساخته شده به خانه های دسته جمعی تبدیل کرده اند و چند برابر قسط خانه شان از مردم اجاره می گیرند، پریروز عکسی در صفحه اول روزنامه چاپ شده بود که یک تختخواب را در یک آشپزخانه نشان می داد و به قیمت ماهی 1500 درهم ( 380000 تومان) اجاره داده می شد بقیه اتاق های خانه هم پر بود از تختخواب هایی که به همین قیمت یا بیشتر به مهاجرین کم درآمد اجاره داده می شود. این کار هم امنیت محله را از بین می برد و هم همگونی فضای اجتماعی را مختل می کند، غیر از اینکه نوعی در آمد کاذب و غیر قانونی هم هست.
به نظر می رسد که یک نوع نارضایتی عمومی در زمینه مسکن بوجود آمده که معمولاً اینجور نارضایتی ها باعث فشار و تغییرات ناگهانی می شود، احساسم این است که در همین سال میلادی این تغییرات را خواهیم دید. قدیمی های ساکن دوبی می گویند، یک سال قبل از جنگ عراق و کویت هم همین وضعیت در مسکن دوبی پیش آمد که با شروع جنگ، عربها چمدان به دست دنبال سوراخ موش می گشتند و قیمت ها از یک پنجم تا یک دهم افت کرد و سالها به همان وضع باقی ماند. جهت اطلاع اضافه کنم همین سه سال پیش که من به دوبی آمدم اجاره خانه ها هر سال کمتر از سال پیش می شد با این دلیل که خانه یکسال فرسوده تر شده که دلیل موجهی هم می نمود ولی در همین سه سال به این وضعیت افتاده.
2 Comments:
Anonymous ناشناس said...
البته اگه هم خونه ای ات باحال باشه که بد نیست.

Anonymous ناشناس said...
فکر کنم تنها کسی که شکایت کرد همسر من بود البته پارسال این کار ر. کرد اون هم شکایت از وزیر اقتصاد دبی دکتر خرباش که ما توی ساختمونش زندگی میکردیم.آخه 15 درصد اضافه کرده بود.