پژمانبلاگ
چهارشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۵
برای کسانی که به فکر خرید خانه در دوبی هستند یا ملکی خریده اند:

دیروز رادیو دوبی، در برنامه اقتصادی صبح گزارشی را بررسی کرد که بانک استاندارد چارتر با همکاری یکی از شرکت های بزرگ معاملات املاک در دوبی منتشر کرده. در این گزارش پیش بینی شده روند رو به رشد قیمت مسکن در دوبی فقط تا ماه مارس سال آینده خواهد بود و از آن به بعد تا سال 2009 روند نزولی به خود خواهد گرفت و در نهایت تا اواخر 2008 نزدیک 2009، قیمت املاک از این که هست بین 20 تا 30 درصد پایین می آید چون عرضه بیش از تقاضا خواهد بود. فقط در سال 2007 قرار است پنجاه و سه هزار واحد مسکونی فقط در دوبی ، در قالب آپارتمان و ویلا تحویل داده شود که این ناگهان بازار مسکن را متحول خواهد کرد.

کارشناس اقتصادی حدود یک ساعت راجع به این قضیه صحبت کرد که من به لطف ترافیک سنگین صبح گاهی، که حاصل همین ساخت و سازها است، همه اش را در ماشین شنیدم. به طور کلی بحث این بود که کسانی که می خواهند در دوبی خانه بخرند و یکی دو سال دیگه با سود یک و نیم تا دو برابر بفروشند ( کاری که از سه سال پیش تا الان ممکن بوده ) و از این راه کاسبی کنند، کمی در این مورد تامل کنند، شاید الان وقتش نباشد. ولی کسانی که برنامه بلند مدت برای زندگی در دوبی یا سرمایه گذاری بلند مدت در آن را دارند، همچنان خرید ملک از اولویت های سرمایه گذاری است حتی اگر در سه سال آینده افت داشته باشد.
نظر خود این کارشناس – که انگلیسی است و پانزده سال است در دوبی سابقه مشاوره اقتصادی دارد- این بود که ده سال دیگر، دوبی شهر کاملاً متمایزی در خاورمیانه از لحاظ توریستی و از لحاظ شرایط سرمایه گذاری خواهد شد و اگر بلند مدت به آن نگاه کنی، هر گونه سرمایه گذاری کلان در آن به نتیجه خواهد رسید در ضمن احتمال جالبی را هم که بیان کرد، این بود که سه شهر دوبی و شارجه و عجمان، سه شهر چسبیده به هم، که الان با ساخت و سازهای فراوان ، مرز بینشان کاملاً از بین رفته، در آینده به طور رسمی به یک ابرشهر تبدیل می شوند.

تمام این پیش بینی ها مشروط به بهسازی وضع راه و حمل و نقل شده، چون اگر قرار باشد با همین سرعت جمعیت به دوبی افزوده شود، تا سه سال دیگر ماشینها از پُری شهر، به دریا می ریزند! برای همین شبانه روز مشغول ساخت مترو و پل و پهن کردن اتوبان هستند که به سرعت مهاجرت برسند وگرنه کار خراب می شود.

امروز هم حاکم دوبی اعلام کرد قانون جدید کار برای کارگران خارجی در دوبی اجرا خواهد شد که حقوقشان به طور کامل از طرف کارفرما رعایت شود که از آن جمله ، بیمه اجباری از طرف کارفرما و قوانین ساعت کار و مرخصی است، تا کارگران با رضایت بیشتری به کار کردن در دوبی ترغیب شوند. معلوم است بد جوری به کارگر اضافه نیاز دارند.
4 Comments:
Anonymous ناشناس said...
مرسی از اطلاعات مفیدت.اگه رادیو دبی آن لاین پخش میشه لینک سایتش رو بذار.موقع کار کردن گوش بدم

Anonymous ناشناس said...
To Reza:
This is the webpage of Dubai Eye,
you can listen it online by clicking on the option in left bar:
http://arnonline.com/arnnew/index.php?option=com_content&task=view&id=188&Itemid=352

Anonymous ناشناس said...
سلام شاید باور نکنید بعد خواندن وبلاگ شما احساس! در دوبی بودن به من دست داد! می خواشم بلند شم برم خیابان رقه همبرگر بخورم که بادیدن در و دیوار اتاقم یادم امد که نخیر از این خبرها نیست! موفق باشید!

Anonymous ناشناس said...
سلام شاید باور نکنید بعد خواندن وبلاگ شما احساس! در دوبی بودن به من دست داد! می خواشم بلند شم برم خیابان رقه همبرگر بخورم که بادیدن در و دیوار اتاقم یادم امد که نخیر از این خبرها نیست! موفق باشید!