پژمانبلاگ
سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۸۵
کمی از دوبی با نگاهی دیگر
همیشه میزان امنیت اجتماعی یک شهر یا کشور با نسبت جمعیت آن سنجیده می شود که البته امارات از درصد بسیار پایینی از جرم روبرو است، ولی همزمان با رشد بسیار سریع جمعیت در دوبی که مسئولان اماراتی را از جهاتی نگران کرده ، مسئله امنیت بیش از مشکلات دیگر مهم می نماید، دو هفته پیش در یک شب، قفل چهار مغازه در منطقه کاری که من هستم ، شکسته شد و پول های نقدشان ربوده ، دیشب هم دو مغازه دیگر طعمه دزدان شد. جالب است که پلیس ها که آمدند اول از همه پیش بینی کرده اند که دزدان ایرانی بوده اند ولی بعضی شاهدان گفتند کار سیاه پوست هایی است که غیر قانونی در دوبی هستند. خلاصه که پلیس منطقه به تکاپو افتاده و گشت های ویژه شبانه راه انداخته.
این جور اخبار به هیچ وجه در روزنامه های امارات چاپ نمی شود که مردم احساس بی امنی کنند، البته هنوز به نسبت جمعیت ، میزان جرم پایین است و امارات از کشورهای بسیار امن دنیاست، ولی با افزایش نجومی جمعیت به خصوص در دوبی ، بعد از مشکل بسیار جدی ترافیک که شهرداری را مجبور کرده برای جلوگیری از قفل شدن خیابان ها در پنج سال آینده، همه خیابانها را گشاد کند، مشکل امنیت و مهاجران غیر قانونی، رخ می نمایند و به طور کلی تا به حال که به نظر می رسد سرعت پیشگیری های دولت، از سرعت رشد جمعیت کند تر است و مدام پشت سر مشکلات حرکت می کند نه جلوی آن ، مگر اینکه تا سال 2020 که پیش بینی می کنند دوبی، منطقه اول تفریحی جهان و تجاری خاور میانه باشد، به تعادلی در این میانه دست یابند که به نظر من از الان نمی توان قطعیتی برایش قائل شد.
این روز ها چند پروژه جدید تفریحی و مسکونی در دوبی معرفی شده که تا پنج سال دیگر تکمیل می شوند، گاهی کمی نگران می شوم که آیا دوبی ظرفیت این همه امکانات مدرن تفریحی را دارد؟ دوست دارم کمی با بدبینی به این قضیه نگاه کنم تا هر چه شد بهتر از پیش بینی های من باشد.
پس باز هم در این باره خواهم نوشت.